כניסה ללא תשלום לתערוכה חדשה המיועדת לכל המשפחה: במוזיאון נחום גוטמן ביום שבת ה 3.7 - אוסף נחום גוטמן

 

ערב טוב,







מוזיאון נחום גוטמן לאמנות מציג:

תצוגת קבע חדשה מאוסף מוזיאון נחום גוטמן לאמנות

אוצרת: מוניקה לביא

 

פתיחה: יום שבת, 3.7.2021 החל משעה 10:00 בבוקר – ללא תשלום!

 

מוזיאון נחום גוטמן לאמנות מציג החל מה 3.7.2021 תצוגת קבע חדשה מאוסף המוזיאון. התערוכה החדשה מציגה עבודות אהובות של האמן נחום גוטמן  והיא  ממוקמת באגף בית הסופרים ההיסטורי, מבנה לשימור שהוקם בשנת 1887 והיה אחד הבתים הראשונים בשכונת נווה צדק.

 

התערוכה מציגה את ציוריו של נחום גוטמן כפרקים ממכלול יצירתו, ביניהן – עבודות קאנוניות משנות ה-20 וה- 30 ועד יצירות מאוחרות משנות ה-70 של המאה העשרים.  בין ציוריו המפורסמים ביותר ניתן לראות את 'יום חג בפרדסי יפו', 'אישה עם ציפור שחורה' ו'פרש ערבי על סוס לבן', זאת לצד איורים המתארים את ראשית העיר תל אביב.

 

עוד בתערוכה: איורים לשירי וספרי ילדים, בהם האיור שובה הלב לשיר 'עציץ פרחים' של ח"נ ביאליק, עמו היה גוטמן מיודד שנים רבות; הציורים לסיפור 'בארץ לובנגולו מלך זולו', ספר ההרפתקאות הראשון שכתב נחום גוטמן, שהפך לקלאסיקה בספרות הילדים העברית; איורים לשבועון 'דבר לילדים'; וכן מתווים וסקיצות אנטומיות שרשם נחום גוטמן במסגרת לימודיו.

 

בתערוכה אזור מיוחד לתצוגות מתחלפות, כאשר הראשונה מוקדשת לעבודות שיצר גוטמן לתיאטרון: תפאורות, מתווים לתפאורות ומתווים לתלבושות שצייר למחזות 'שבתי צבי', 'דוד המלך' ו'ימים של זהב' לתיאטראות 'האוהל', 'הבימה' ו'תיאטרון עירוני חיפה'. בתערוכה ניתן לראות ציור תפאורה ענק להצגה 'ימים של זהב' מאת שלמה שבא, שהתבססה על סיפוריו של גוטמן על ראשית תל אביב.

 

זהו ציור שהיה שמור במשך שנים במחסני המוזיאון, גובהו 4 וחצי מטר ובו אלמנטים המזוהים עם יצירתו של גוטמן בשילוב בין הביוגרפי להיסטורי: דמות הסבתא, ריב שכנות, ורחובות נווה צדק.

 

אחת העבודות המיוחדות בתערוכה היא 'המדונה של הגליל', ציור יוצא דופן של גוטמן שצויר בשנות השלושים ושמו המקורי היה 'אם ערבייה וילד'. בציור מתוארת האם, בשמלה כחולה, אוחזת בילד בהיר שיער על רקע הכנרת והרי הגליל, המצוירים גם הם בכחול. כעשרים שנה מאוחר יותר כיסה גוטמן את הציור בצבע לבן, מסיבה שאינה ידועה עד היום. בשנות התשעים, ביקש בנו, פרופ' חמי גוטמן לחשוף את הציור שזכר מילדותו. שלוש שנות רסטורציה נדרשו כדי לשחזר את הציור. עם הצגתו המחודשת, נתן לו מבקר האמנות גדעון עפרת את הכינוי 'המדונה של הגליל', וראה בציור האישה הכהה החובקת ילד בהיר אלגוריה על ברית בין המזרח לבין המערב.

 

ציור אחר, בסגנון אחר הוא 'רחוב אלנבי וקולנוע מוגרבי', המשתרע על גיליון נייר ברוחב של שניים וחצי מטר, שנעשה כמתווה הכנה לפסיפס לתולדות יפו ותל אביב. בציור נראית תל אביב של תחילת שנות השלושים: כרך הומה, כבר לא "עיר קטנה ואנשים בה מעט". במרכז הציור ניצב קולנוע מוגרבי, מולו בית קפה שוקק חיים, ומצד ימין, פועלים על פיגומים בונים בניין חדש. ניתן לזהות כמה מן הדמויות ברחוב, ביניהן הסופר חיים נחמן ביאליק המטייל על המדרכה, ומוכר הנקניקיות המפורסם העומד על מדרגות הקולנוע. אם מביטים היטב, ניתן לראות גם את נחום גוטמן עצמו צועד ברחוב עם בד ציור לבן תחת זרועו. עוד ניתן לראות בתערוכה את פלטת הצבעים המקורית של נחום גוטמן ועליה שכבות עבות של הצבעים בהם השתמש בציוריו.

 

התערוכה, שתוצג בקומת הקרקע של המוזיאון, מתחברת אל המרחב האורבני המתחדש של תל אביב, ולפארק המסילה המקסים, המשחזר את מסלול הרכבת המופיע בציוריו של נחום גוטמן, והנמצא למרגלות המוזיאון. באזור המוזיאון נפתחו לאחרונה מתחמי אוכל חדשים, וניתן לבלות בסביבה יום שלם. מומלץ לשלב סיור רגלי המתחיל בשדרות רוטשילד מספר 1, שם הותקנה מחדש המזרקה לתולדות תל אביב של נחום גוטמן, לבקר במוזיאון נחום גוטמן לאמנות, לקנות אוכל ושתייה באחד מבתי הקפה והמאפיות הסמוכים למוזיאון, ולסיים בפיקניק בפארק המסילה. 

 

התערוכה מהווה רגע שיא נוסף מאז נפתח המוזיאון לאחר שנת הקורונה: במוזיאון מוצגות כעת התערוכות "כל המשפחות המאושרות" בהשתתפות הצייר דוד ניפו, והצלמות אלה ברק ויעל רוזן שאצרה מוניקה לביא ו"הורוטופיה", תערוכת יחיד של האמנית נלי אגסי שאצרה מרי שק.

 

התערוכה תלווה בסיורים, הדרכות וסדנאות ויש בה פינות עבודה המעוצבות במיוחד לילדים.

 

אוצרת: מוניקה לביא

עיצוב התערוכה: רעות עירון

 

ביום הפתיחה, הכניסה למוזיאון הינה ללא תשלום: יום שבת, 3.7.2021 החל משעה 10:00 בבוקר

 

המוזיאון ידידותי למשפחות עם ילדים, לנשים מיניקות, ומונגש לבעלי מוגבלויות.

 

מחירי כניסה:

מבוגר - 24 ש"ח

תושב תל אביב – 18 ש"ח

גמלאי / סטודנט – 12 ש"ח

 

 


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תערוכת "עץ החיים"- תציג ב 14.4.2024- 27.4.2024 בגלריה על האגם ברעננה

תערוכה חדשה: "אביב מתעורר" "פרחי האביב הם חלומות החורף, שעליהם אנו מספרים בבוקר, בשבתנו ליד שולחן המלאכים" (ח'ליל ג'ובראן)

הגלריה החדשה לאמנות ישראלית FUN ART GALLERY משיקה תערוכה חדשה : 'הרמוניה של היקום' התערוכה תוצג לקהל הרחב עד 15 ליולי